یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
توضيحات بنر تبليغاتي



نویسنده : ع.چ |

آشنایی با تعویض شمع ال ۹۰

حالا می‌خواهیم بدانیم شمع خودرو دقیقا چیست؟ و چه‌کاری انجام می‌دهد؟ در سیستم تولید قدرت خودرو یا همان موتور، انرژی مکانیکی خودرو از طریق انرژی شیمیایی سوخت و انجام فعل‌ و انفعالات در موتور خودرو ایجاد می‌شود که با تشریح این فعل‌ و انفعالات به اهمیت وجود شمع در خودرو پی خواهیم برد.

مبنای کارکرد موتور خودرو حرکت پیستون‌ها داخل سیلندرها است، که این حرکت منجر به انتقال نیرو به سیستم انتقال قدرت و در نهایت به چرخ‌ها و حرکت خودرو می‌شود.

پس از متراکم شدن مخلوط سوخت و هوا در محفظه‌ی احتراق، حال نوبت به ایجاد جرقه‌ای است که این ترکیب را بسوزاند. ایجاد جرقه در زمان مناسب با قدرت بالا وظیفه‌ی مهمی است که توسط شمع انجام می‌شود. از این‌رو شمع‌ها نقش بسیار حیاتی در عملکرد خودرو دارند.

 

اجزای تشکیل‌دهنده شمع خودرو :

یک شمع از اجزای مختلفی تشکیل‌ شده است که با توجه به عملکرد و شرایط ویژه‌‌ی کارکرد آن، مثل حرارت و شدت‌ جریان بالا نیاز است که از اجزایی باکیفیت ساخته شود.

انرژی الکتریکی مورد نیاز شمع برای ایجاد جرقه از طریق وایر به عایق سرامیکی به الکترود داخل شمع انجام می‌شود. این عایق مانع از انتقال جریان به بدنه‌ی موتور می‌شود که اگر این قسمت سرامیکی شکسته باشد موجب انتقال جریان به بدنه‌ی موتور و مانع از عملکرد صحیح شمع می‌شود.

در قسمت میانی شمع یک‌ مهره قرار دارد که محل قرارگیری آچار برای نصب شمع روی موتور است که با توجه به نوع موتور خودرو اندازه‌ی این مهره می‌تواند متفاوت باشد. اما مهم‌ترین قسمت شمع که کار ایجاد جرقه را بر عهده دارد الکترودهای مثبت و منفی شمع هستند.

الکترودهایی که یکی به بدنه‌ی شمع متصل بوده و دارای جریان منفی است و دیگری الکترود مثبت است که در بخش مرکزی شمع قرار دارد و قسمت کوچکی از آن از انتهای شمع بیرون زده و در مجاورت الکترود منفی قرارگرفته است. این دو الکترود با یک‌ فاصله‌ی بسیار اندک که به آن گپ شمع گفته می‌شود نسبت به هم قرار دارند. جنس و آلیاژ به‌ کار رفته در ساخت الکترود شمع‌ها تعیین‌ کننده کیفیت و طول عمر شمع است.

انواع شمع خودرو:

شمع‌ها با توجه به طراحی موتورها، انواع مختلفی دارند. در حالت کلی شمع‌ها به دو نوع گرم و سرد تقسیم می‌شوند.

شمع گرم:

این نوع از شمع‌ها گرمای حاصل از احتراق را در مدت‌ زمان بیشتری در خود حفظ می‌کنند، که این امر موجب سوختن رسوبات روغن و کربن حاصل از احتراق روی شمع می‌شود. در صورتی‌ که رسوبات باقی‌ مانده از احتراق‌ های قبلی از بین نرود موجب ایجاد آسیب در شمع می‌شوند.

از این نوع شمع‌ها در خودروهایی که موتورهایی با دور کم‌تر و دمای تولیدی پایین‌تری دارند که در اصطلاح به آن‌ها سرد کارکرد می‌گویند استفاده می‌شود. پایه‌ی این نوع شمع‌ها معمولا بلندتر است و گرما در مدت‌زمان بیشتری درون آن‌ها باقی می‌ماند. به همین علت الکترودها دقیقا در داخل محفظه‌ی احتراق و در مجاورت حرارت قرار دارند و با توجه به حرارت بالایی که دارند، در هر لحظه آماده‌ی ایجاد جرقه‌ی بعدی هستند.

 

شمع سرد:

نوع دیگری از شمع‌ها، شمع‌های سرد نام دارند. شمع‌های سرد به علت کوتاه بودن پایه بعد از هر جرقه و احتراق، گرمای خود را از دست می‌دهند. این نوع شمع‌ها از ایجاد احتراق زودرس در موتور جلوگیری می‌کنند. زیرا اگر شمع در دمای بالا باقی بماند، در اثر مجاورت با گرمای موجود در پیستون، زودتر از حد مجاز جرقه و احتراق ایجاد می‌کند که این موجب پایین آمدن کیفیت احتراق می‌شود. به‌ مرور زمان این احتراق زودرس موجب آسیب به قطعات و لرزش در موتور می‌شود. شمع‌های سرد در موتورهایی که کارکرد در دماهای بالایی دارند استفاده می‌ شوند.

اهمیت زمان تعویض شمع ال ۹۰

با توجه به موارد گفته‌ شده و پی بردن به‌ ضرورت استفاده از شمع مناسب در خودرو، احتمالا متوجه شده‌ایم که چه شمعی و از چه جنسی را برای خودروی خود انتخاب کنیم. اما این‌که چه مدل شمعی برای چه خودرویی مناسب است نکته‌ای است که در اینجا می‌خواهیم آن را بیان کنیم.

شرکت‌های سازنده‌ی شمع، محصولات خود را با توجه به قدرت و نوع موتور خودروها برای مدل‌های مختلف توصیه می‌کنند که این پیشنهاد برگرفته از قدرت و توان موتور ارائه می‌شود. این‌که در موتور خودرو چه میزان حرارتی ایجاد می‌شود، در انتخاب شمع اهمیت دارد و انتخاب شمع با درجه حرارتی مناسب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. درصورتی‌که درجه حرارتی شمع بالا باشد موجب رسوب گرفتن جرقه زن و کاهش قدرت جرقه می‌شود.

زمان تعویض شمع ال ۹۰ چگونه مشخص می شود؟

اما اگر شمع درجه حرارتی پایینی داشته باشد دمای آن بالا رفته و موجب احتراق زودتر از موعد و داغ شدن شمع و در نهایت آسیب رسیدن به قطعات موتور می‌شود. نکته‌ی دیگری که باید مورد توجه قرار داد بازدید شمع خودرو پس از هر ۲۰۰۰۰ کیلومتر کارکرد است. این بازدید موجب آگاهی از وضعیت شمع می‌شود تا اگر معیوب شده باشد آن را تعویض کرد یا آن‌ که اگر فاصله‌ی گپی که بین الکترودها وجود دارد از حالت استاندارد خارج‌شده باشد بتوان آن را تنظیم و فیلر کرد.

تاثیر زمان تعویض شمع ال ۹۰ بر روی سلامت موتور و مصرف سوخت

استفاده از شمع معیوب یا نامناسب در خودرو موجب کاهش شتاب، افزایش مصرف سوخت، روشن نشدن یا دیر روشن شدن خودرو، خام‌سوزی سوخت و ایجاد لرزش و صدا در موتور می‌شود یا اینکه در شرایط بدتر موجب ایجاد آسیب در قطعات موتور خودرو خواهد شد.

 

وایر‌ها را باید در حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار کیلومتر بسته به نوع آنها و میزان کارکردی که کمپانی سازنده برای آن اعلام کرده است، تعویض کرد. اما می‌توان با یک معاینه سرپایی از سلامت آن نیز باخبر شد. ‌وایر‌ها در اثر کارکرد در دمای بالا در کنار موتور داغ دچار شکستگی و پارگی در روکش خود می‌شوند

سپس با یک اهم‌متر مقاومت وایر را می‌سنجیم. مقاومت وایر در ازای هر ۳۰ سانتی‌متر از طول آن نباید بیشتر از ۴ کیلو اهم باشد (‌اشتباه نکنیم که مقاومت وایر‌های سیمی کمتر از یک کیلو اهم است اما به خاطر مشکلاتی که دارند امروزه استفاده نمی‌شوند). البته کمی بیشتر از این مقدار نیز مشکلی نخواهد داشت و حتما نیاز به تعویض نخواهد بود. اما وایری که تا حدود دو برابر این میزان مقاومت دارد را حتما باید تعویض کرد.

مقاومت زیاد وایر باعث می‌شود تا جریان برق ضعیفی به سر شمع‌ها برسد. همچنین با یک بررسی ساده نگاه کنید که اگر قسمت فلزی سر وایر که برای اتصال آن به کار می‌رود دچار کثیفی و سولفاته شده است، آنها را حتما تمیز کنید. فراموش نکنیم که اثر وایر در کارکرد خودرو‌های دوگانه سوز بسیار بیشتر از یک خودرو بنزینی است، چرا که گاز CNG به برق خودرو حساسیت بالاتری دارد.

 

 

در قدم بعدی به سراغ شمع‌ها برویم. شمع‌ها نیز بسته به نوع و عمر آنها معمولا باید در هر ۲۰ تا ۴۰ هزار کیلومتر تعویض شوند. البته این میزان کارکرد برای شمع‌های گران‌تر می‌تواند بیشتر باشد. اول از همه به فیلر یا همان فاصله سر شمع با نوک الکترود آن دقت کنیم. اهمیت این فاصله در اندازه و کیفیت جرقه تولیدی است. اگر فاصله کم باشد، جرقه ضعیف می‌شود و نوک شمع دوده خواهد زد و اگر فاصله زیادتر از استانداردش باشد، جرقه برای دور‌های بالای موتور کمی با تاخیر زده می‌شود و در کارکرد موتور اثر منفی خواهد گذاشت.

این فاصله همیشه روی جعبه شمع نوشته شده است و با یک آچار فیلر و یا با استفاده از یک ورقه فلزی که تا حدودی قطر آن را دقیق بدانیم، می‌توان سر شمع را فیلر‌گیری کرد. این میزان برای شمع خودرو‌های انژکتوری در حدود ۰.۹ تا یک میلی‌متر و برای خودرو‌های کاربراتوری ۰.۶۵ تا ۰.۸ میلی‌متر است.

نکته بعدی در خصوص انتخاب شمع، این است که حتما در زمان خرید شمع به بازه دمایی آن دقت کنیم. بعضی از شمع‌ها برای یک موتور که در دمای بالایی کار می‌کند مناسب نخواهند بود. به همین خاطر حتما از دمای مناسب شمع‌ها برای موتور خودرو خود و همچنین دمای کاری شمع خریداری شده مطمئن شوید.

امروزه شمع‌های سوزنی ارزان‌تر نیز به بازار آمده‌اند. ساختار سوزنی نوک شمع باعث می‌شود تا چگالی بار الکتریکی در سر آن بیشتر شده و جرقه بهتری تولید شود. تجربه نشان داده است که استفاده از این شمع‌ها می‌تواند تا حدودی در کارکرد نرم‌تر موتور خودرو اثر بگذارد

شمع خودرو با سیستم جرقه زنی خود باعث اشتعال ترکیب هوا و سوخت می‌شود. زمانیکه با سرعت بالا در حال رانندگی هستید، این فرآیند می تواند به ۱۵ جرقه در ثانیه برسد. باتوجه به اینکه از سیستم‌های جدیدی در شمع خودروها استفاده شده و طول عمر آنها بالاتر رفته، اما بازهم این قطعه مصرفی بعد از مدتی نیاز به تعویض دارد. اینکار نیاز به مهارت خاصی ندارد و می‌توان با داشتن آچار مخصوص و استفاده از سوکت عایق که معمولا در بسته بندی ست شمع‌ها تعبیه شده، آنرا انجام داد.

 

 

تاثیر زمان تعویض شمع ال ۹۰ بر روی سلامت موتور و مصرف سوخت

۳- وایر شمع‌ها

برای اینکه شمع ها کار خود را به درستی انجام دهند لازم است برق مناسب و کافی به آنها برسد. این وظیفه به عهده وایر شمع است. محل قرارگیری این وایرها معمولا خیلی محافظت شده نیستند به طوریکه همزمان با برخی از قطعات موتور و همینطور گرما و ارتعاشات زیاد در تماس‌اند. بنابراین بعد از مدت زمانی این قطعه فرسوده می‌شود (از بین رفتن عایق) و دیگر نمی تواند برق کافی را به شمع منتقل کند. نصب وایرها هم بسیار ساده بوده و برای اینکار به هیچ ابزار اضافه‌ای نیاز نیست. فقط دقت کنید موقع خرید، آنها را براساس مدل خودروی خود انتخاب کنید.

 

تاثیر زمان تعویض شمع ال ۹۰ بر روی سلامت موتور و مصرف سوخت

بدون تردید مهم‌ترین بخش هر خودرو موتور آن است. از این‌ رو دانستن نکات مربوط به استفاده و نگهداری صحیح آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

معمولا رانندگان برای سرویس دوره‌ای خودروی خود تنها به تعویض روغن خودرو بسنده می‌کنند و آن را تضمین‌کننده سلامت خودروی خود می‌دانند. گاهی نیز پا را از این فراتر گذاشته و از تعمیرکار تعویض فیلتر هوا، روغن یا سوخت درخواست می‌شود. اما نکته‌ای که حتما باید بعد از تعویض روغن به آن توجه کنیم، مراجعه به یک تعمیرگاه خودرو و بررسی سلامت شمع‌های خودرو است.

 

 

امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0


نمایش این کد فقط در ادامه مطلب

تاریخ : دوشنبه 05 آبان 1399 | نظرات (0) بازدید : 15


کد امنیتی رفرش


کادوک
firefox
opera
google chrome
safari